Taxiurile din Tenerife sunt o modalitate foarte confortabilă şi rezonabilă ca preţ pentru deplasarea dintr-un oarecare punct A într-un oarecare punct B. Majoritatea maşinilor sunt noi iar cele care nu se încadrează în categoria asta sunt balene de Mercedesuri (multe C200 din anii ’80) cu ceva ani şi kilometri în spate. Am văzut aici pe insulă atâtea astfel de merţan-taxiuri câte n-am văzut în toată viaţa mea. Nu are a face şi cred că nu deranjează pe nimeni pentru că am auzit că sunt maşini bune şi fiabile, iar din punct de vedere estetic, toate sunt foarte bine îngrijite. Şi este de înţeles de ce taximetriştii au optat pentru o limuzină ca asta într-un loc turistic ca Tenerife. Taxiuri mici cu maşini din clasa medie cu motoare din clasa economică nu am văzut. Dacă există, eu nu le-am văzut. Oricum, ca turist nu cred că te uiţi ca taxiul tău să fie mic, fâşneţ şi să consume puţin. Dacă eşti turist, vrei să te simţi răsfăţat, vrei să te lăfăi pe o banchetă generoasă de autoturism care să aducă a luxul unei limuzine. Staţiile de taxiuri din Las Americas, Los Cristianos, Fanabe Playa sunt pline de maşini precum cele de care am zis mai sus plus multe alte Mercedesuri mai noi ca tip şi caroserie, majoritatea break-uri, şi alte maşini ca Toyota Avensis Wagon, Skoda Octavia Combi, Ford Mondeo Break, Peugeot 407 SW.

Am zis că staţiile de taxi sunt pline pentru că aşa este cam tot timpul. Puţini turişti, şi mai puţini clienţi, puţine curse pe zi, mult timp pierdut la o vorbă cu colegii, în staţie. Am stat de vorbă cu doi taximetrişti lângă complexul comercial San Eugenio. Jose (foto sus), taximetrist timp de 20 de ani, toată perioada în Tenerife, a spus că asta este cea mai proastă perioadă a meseriei lui. Este un soi de patron, pe maşina lui are angajat un tânăr taximetrist, dar nu face nicio mare avere. Eliza (foto sus), o bunetă de canariotă cam pe la 35 de ani, face taximetrie de şase luni, jumătate de normă pe zi. Lucrează pe maşina tatălui ei (Skoda Octavia Combi), taximetrist de aproape patru decenii, îi place la nebunie să conducă dar spune că perioada în care s-a apucat ea de această meserie este foarte proastă. Are nişte ochelari mari Ray Ban pe nas şi un zâmbet sincer iar când o întreb dacă nu-i este teamă să nu fie agresată de vreun client, zice că nu. „În Tenerife, în această meserie, riscul pentru o femeie taximetristă este egal ca pentru un bărbat taximetrist. Pentru că nu este un loc periculos, cu clienţi violenţi. Dacă e să ai parte de un client care vrea să te jefuiască, poţi la fel de bine să fii bărbat sau femeie”, a spus Eliza. Ea este una din multele şoferiţe de taxi din Tenerife.

Maşina este oglinda taximetristului. Şi aşa cum este de curată maşina, aşa este şi şoferul. Cum n-am văzut taxi murdar, o să generalizez şi o să spun că toţi taximetriştii din Tenerife sunt bine puşi la punct: pantaloni la dungă, de culoare închisă, cămaşă albastru deschis şi uneori un cardigan peste. Am înţeles că e un fel de unifomă şi gândesc că asta e un lucru bun. Dacă se impune printr-o hotărâre de consiliu local culoarea maşinii de taximetrie, de ce să nu se impună şi o uniformă pentru şofer?

Deplasarea cu taxiul nu e de natură să usuce pe nimeni de bani. Tarifele variază uşor de la o companie la alta dar kilometrul urban costă cam 0,53 euro pe timp de zi şi 0,60 euro pe timp de noapte şi de sărbătorile legale. O călătorie cât de scurtă ar fi ea costă 3 euro, ora de staţionare este 14,53 euro iar pentru intrarea în aeroport sau port, tariful suportă o mărire cu 1,65 de euro, ceea ce reprezintă intrarea în aeroport/port a maşinii. Dincolo de asta, în fiecare staţie de taxi din Tenerife sunt plăcuţe pe care-s menţionate tarifele orientative pentru curse spre principalele obiective turistice ale insulei. Spre exemplu, din San Eugenio costă între 22 şi 25 de euro taxiul până la aeroportul din sud, între 85 şi 100 de euro până la aeroportul Nord, de la 26 la 32 de euro pentru o cursă la Los Gigantes, 100 de euro pentru o excursie la Teide de 4 ore pentru 1-4 persoane sau 145 de euro la Loro Parque pentru aceeaşi perioadă de timp.

În Tenerife (poate în toată Spania), programul zilnic legal de muncă pentru un şofer de taxi este de 8 ore. Au un fel de tahografe şi pot fi amendaţi dacă controalele îi prind că au lucrat mai mult de 8 ore într-un decurs de 24 de ore. Asta ca să reducă la minim riscul de accident din vina oboselii. Asta sună bine pentru clientul de taxi, care are parte de un şofer cât de cât odihnit. Dincolo de programul de maxim 8 ore pe zi, alt avantaj e că nu există taxiuri rechin pe insulă aşa că neşansele să fii înşelat de un taximetrist sunt foarte mici.

Join the Conversation

14 Comments

1. Cred ca te-ai referit la balenele de E classe sau W124 care existau incepand cu 1985 (ele apar in pozele tale). Prima clasa C (W202) a aparut doar din 1993.
    O mica corectura, nu m-am putut abtine, sunt un cunoscator al modelelor Mercedes si un impatimit a modelelor vechi si youngtimer.

1. Păi dacă tu zici că-s clasa E, atunci asta e. Eu am uitat să-l întreb pe Jose, taximetristul, ce tip de Mercedes este şi am scris cam ce-am crezut eu că e. Dar trebuia să-mi dau seama că nu e clasa C, că-s mai mari.
      Mulţumesc pentru corectură!

2. da asa e, am avut si eu un 280 coupe, din ’80, arata si functiona impecabil. Cutie automata, sase cilindri in linie , cutie sport , cunsum 15!!! D’aia am acum golf 2 din ’87 , 1,3 benzina ( cel care vreau sa-l vand ca sa vin acolo), care merge la fel de bine ca si cum ar fi nou, dar consuma 5-7%!Oricum masinile de pana in ’90 sunt mult mai fiabile ca cele noi!!! Ma doare sufletul ca o dau cu 1000! dar avand in vedere ca e pt. realizarea unui vis… asta e o sacrific!

3. nu , nu a venit nimeni cu banii pana acum , ca de interesat ar fi vreo 3.Deci daca o vrei hai sa o vezi. tel 0769. 276. 266.

4. Seb, Je, permiteti o intrebare pt achilosi?
    „Oameni buni, v-ati gandit macar 1 secunda ca poate nu va acomodati acolo sau Doamne fereste, trebuie sa va intoarceti inapoi in romanica din diverse alte motive.. ce faceti daca vindeti tot?”

Sper sa aveti noroc si sa nu fie nevoie sa mai veniti in mizeria asta, a fost doar o intrebare; nu dati cu paru’..

5. Nici o suparare, ne-am gandit: VREM SA TRAIM NU SA SUPRAVIETUIM!!!O consideram o afacere, oafacere buna, dar evident exista si fonduri de amortizare! Moral insa va fi foarte nasol sa nu ne iasa!(sa nu intelegeti ca plecam sa ne imbogatim, ci fugim de mizeria morala in care ne scufundam). Scuze Seb si Je ca mi-am permis sa abuzez de blogul vostru, dar mi s-a parut un aspect interesant pt. toti cei ce va citesc, sa stie ce ii face pe unii sa considere tenerife ca fiind de vis!

6. Alchile si Alchiloasa,
    Aventura emigrarii este in mod sigur una interesanta si incitanta pentru niste persoane cu spirit aventurier. Orice plecare de acasa in cautarea unei noi case cred eu ca trebuie sa vina intai cu o deschidere si entuziasm (poate de asta si blogul acesta e fff pozitiv) – fiind clar ca daca te duci sa cauti Romania in alta tara nu o sa o gasesti. Nu intotdeauna emigrarea intr-un loc care arata super in fotografii este si in realitate placuta.
    Tenerife este din cate vad(pentru ca inca nu am ajuns acolo) o insula minunata, exotica, super turistica – acest lucru poate fi super bun sau rau depinzand din ce punct de vedere privesti.
    Un astfel de loc se gasesc mai joburi in servicii pentru turism, o oferta culturala mai redusa, aceeasi oameni in jur pe care nu ii intereseaza decat soare plaja si mancat. Calatoriile sunt mai dificile, nu poti lua masina si merge 1000 de km pana la Paris, sau trenul sa ajungi la ski. Fiind o insula turistica, in sezon preturile la biletele de avion cresc foarte mult.
    Eu nu zic ca e rau, dar depinde ce iti doresti-in restul totul tine de perseverenta si felul vostru de a fi.
    Intotdeauna daca nu iti convine, iti poti pune traistele in avion, barca sau autobuz si merge mai departe.
    Succes,
    Stefan

PS: Twigg m-a abtinut sa iti scriu ceva pe blogul tau pentru ca oricum sunt convins ca oamenii sunt greu de schimbat – Romania o sa continue in aceeasi mediocritate atata timp cat comoditatea, lenea si consumismul vor triumfa acolo. Companiile de transport in comun or sa dea faliment si o sa stati incolonati in masinile comode full-option, zi de zi in drumul spre munca. Or sa toarne asfalt si pe ultimul spatiu verde sa faca o banda extra. Multinationalele or sa aiba zgarie nori si fiecare angajat un ID-Tag si un calculator in fata. Viitorul e frumos, Vama Veche deja are sosea asfaltata. Toti viseaza la acelasi lucruri casa, sosele nemtesti, masini, o vacanta all-inclusive, si cosul din Carrefour plin ochi intr-o zi de duminica dupa ce l-a platit cu noul card VISA GOLD.
    Deschide ochii pana nu-i prea tarziu, ai un copil de crescut si educat.

7. Seb si je, permiteti din nou? presupunand ca da..
    @Stefan: mane, urasc tara asta de cacat mai rau decat pe tiganul ala care acum 20 de ani mi-a umflat ochii ca nu i-am dat mingea; vreau sa plec si voi pleca dar nu pot risca sa merg aiurea, fara loc de munca; ca n-am ce manca eu – nu-i bai; dar copilul are nevoie de liniste, hrana buna si multe altele; fara un loc de munca sigur nu-mi pot permite sa plec. Si inca ceva: nu judeca pe nimeni cat nu poti fi in situatia lui.
    Amin.
    @Ahilosi: sa fie intr-un ceas bun ! la fel le doresc si celor 2 emigranti desi relatia dintre noi s-a futut aiurea..

8. Stefan, multumim pentru incurajari! Intradevar noi ca terapeuti maseuri cautam o zona turistica, cu sezon cat mai lung!Daca acolo avem acelasi numar de clienti cati avem si aici , e suficient ca sa traim decent.Cat despre „rOMANIA”, AM AJUNS LA CONCLUZIA CA SUNT PATRIOT, TARA NU ARE NEVOIE DE MINE, ASA CA NU ARE ROST SA O INCURC!!!:):):)!
    Twigg, noi nu judecam pe nimeni, dar tare nu as vrea ca prin nehotararea ta sa nu ne fi afectat imaginea si noua in fata lui Je si Seb, care au fost mai mult decat draguti cu tine… bravo lor!

9. Nu m-am referit la voi cu judecata; aia cu afectarea imaginii nu o inteleg; in fond, intre noi nu s-a intamplat nimic, lucrurile au degenerat dupa; in fine, nu mai dezgropam mortii..

10. Nu Twigg, nu m-am referit la motivele pentru care te-ai dus acolo sau intors – astea sunt lucrurile tale personale, asta e frumusetea ca fiecare poate decide pentru el ce i se potriveste sau nu.
    Eu am comentat doar mentalitatea si ce ti-a lipsit. Nu doar din postul cu emigrarea ci pentru ca am intrat pe blogul tau si l-am rasfoit.
    Eu am scris ideile chiar daca poate par agresive, doar cu un scop constructiv – tu iei ce vrei. Nu conteaza unde vei emigra sau daca vei emigra, daca nu poti vedea mai departe de consumismul capitalist tot acelasi educatie gresita o va primi copilul tau.
    Inainte de a ajunge printr-un colt al lumii gandeste-te ce iti doresti de la viata asta inafara de casa, masina, bani, carrefour si vacante all-inclusive, pentru ca fericirea sigur nu sta in astea – e doar o spalare de creier cu un „vis american” – pentru ca pana la urma la asta se reduce totul, la viata din jurul tau, la mediul in care iti doresti sa iti cresti copilul, mentalitatea, viitorul pe care crezi ca poate sa il aiba cu o gandire sau alta(Spania, Germania, Bulgaria sau Australia,nu sunt la fel – formeaza alti oameni fiecare tara).
    Emigrarea doar pt cules rosii in Spania nu face decat un bine economic Romaniei, in rest a distrus din punct de vedere moral si social societatea, a lasat mii de copii in voia sortii, pentru bani si „mancare buna” – copii care in loc sa fie viitorul unei tari se transforma zilnic in piatra care o sa o traga la fund cu tot cu lanturile, ghiulurile, vilele si masinile lor.
    Postarea mea a fost strict legata de aspecte ale emigrarii in general, viziune si motive pentru care o faci – asteptari si viata de acolo – subiectele personale nici nu ma intereseaza – sunt sigur ca fiecare le are pe ale lui fie ca le expune pe un blog, fie ca nu.

Sper ca a fost de ajutor, iara daca nu e doar un alt punct de vedere

S.

11. Drum bun, zbor placut si in tara vizioneaza frumusetile patriei, ca valea oltului e totusi frumoasa. LA MULTI ANI SI SANATATE BUNICII!!!